In het Nextcloud expertisecentrum vind je nieuws, informatie en tips & tricks

16 september 2023 - Nextcloud Hub 6 (versie 27.1)

Nextcloud wordt steeds slimmer! In Hub 6 is de AI assistent geïntroduceerd. Enkele versies geleden zijn de eerste AI functies toegevoegd aan Nextcloud. In zekere zin staat Nextcloud op gespannen voet met AI en hoe dit toegepast wordt, maar Nextcloud realiseerd zich ook dat dit soort functionaliteit nodig is om een goed alternatief te kunnen zijn voor BigTech cloudoplossingen. Uiteraard wordt AI op een andere manier binnen Nextcloud toegepast als dat we gewend zijn bij andere publieke cloudoplossingen. Dat betekent dat alle data lokaal gehouden wordt tenzij je expliciet kiest voor een AI onderdeel wat data op andere servers zet.

De toevoeging van AI zorgt er voor dat Nextcloud slimmer wordt, je nóg meer kan helpen en werk uit handen neemt.

Nextcloud assistent

Met Nextcloud assistent biedt Nextcloud nu een 100% lokale AI assistent. Dat betekent dat de data niet meer de server verlaat en daarmee altijd lokaal blijft!! Nextcloud assistent is altijd direct binnen handbereik via het ster-icoon. In eerste instantie zal de assistent beschikbaar zijn in Text, Mail en Talk. Nextcloud assistent kan je dan ondersteunen met het maken van samenvattingen en het beantwoorden van vragen.

Nextcloud files - toegang en delen verbeterd

De nieuwe bestandsselectie weergave geeft een sterk verbeterde manier om een bestand op te zoeken én te selecteren. Deze bestandsselectie kom bijvoorbeeld in beeld bij het delen van bestanden via een Talk gesprek. Je hebt de mogelijkheid om via favorieten of recente bestanden snel het juiste bestand te kiezen. De gebruikte sortering en laatste maplocatie waar je geweest bent wordt onthouden. Dit helpt allemaal om vlot bij het juiste bestand uit te komen.

Bestandsversies bestaan al heel lang in Nextcloud. Hub 6 heeft nu de mogelijkheid om versies met elkaar te vergelijken. Je kunt bij een eerdere versie er voor kiezen om deze te vergelijken met de huidige versie, zo zie je in 1 oogopslag wat de verschillen zijn, overzichtelijk naast elkaar weergegeven. Verder is het gemakkelijker geworden om een eerdere versie te bekijken.

Als je de Nextcloud versie van nu vergelijkt met een aantal jaren geleden dan zie je dat Nextcloud vele malen gebruiksvriendelijker is geworden. Ondanks dat Nextcloud vaak veel nieuwe functies toevoegd, blijft er aandacht voor de gebruiksvriendelijkheid van bestaande functionaliteiten. Een voorbeeld hiervan is het delen van bestanden. Tot nu toe was het zo dat je bij het delen van bestanden het daadwerkelijk delen van het bestand, een wachtwoord toevoegen, een vervaldatum instellen en hierbij een opmerking toevoegen als losse acties moest uitvoeren. Nu zijn deze verschillende acties samengevoegd. Dat betekent dat je ze tegelijk kunt instellen en daarna pas klikt op het daadwerkelijk opslaan van de deelinstellingen. Het lijkt een relatief kleine wijziging, maar het bevordert het gebruikersgemak van het delen van bestanden enorm.

Nextcloud Office

Tables bieden nu de mogelijkheid om views aan te maken. Een view is een andere weergave van een tabel. Je kunt een view, net zoals een tabel, delen met andere personen. Dat geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om een volledige tabel te delen met je directe collega's van dezelfde afdeling en een specifieke view van die tabel met de rest van de organisatie. In de view maak je dan een selectie van een aantal kolommen die de rest van de organisatie mag zien. De kolommen die niet in de view toegevoegd zijn, zijn alleen te zien door de personen die toegang hebben tot de volledige tabel. Je kunt een view ook delen via de Smart Picker. Verder kun je nu linken naar vele soorten content binnen Nextcloud, zoals: chat rooms en berichten in Talk, agenda's en agenda items, online video's en locaties.

Binnen Collectives heeft iedere Collective die je aanmaakt nu een eigen landingspagina. Deze geeft je een goed overzicht van alle pagina's waar het laatst aan gewerkt is, wie toegang heeft tot de collective en nog veel meer. Het beheren van leden is vereenvoudigd via een pop-up en het is nu mogelijk om pagina's te restoren. Als je dus per ongeluk een pagina verwijderd hebt is deze vanaf nu snel terug te halen.

Remind me!

Een schijnbaar eenvoudige maar een erg handige functie als je het druk hebt, is de mogelijkheid om later herinnerd te worden aan een bericht. Je kunt een herinnering toevoegen aan bijvoorbeeld e-mails, Talk berichten en zelfs een bestand of map. Super handig om berichten of uit te voeren werk niet te vergeten op momenten dat het je even niet uit komt.

Talk

In de nieuwe versie van Talk wordt de spreektijd per deelnemer bij gehouden, zo kun je zien wie er lang aan het woord is geweest en wie korter. Dit geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om deelnemers die korter gesproken hebben een keer extra het woord te gunnen. Als je veel aan het bellen bent via Talk wil het weleens voorkomen dat je de tijd vergeet. Talk heeft nu een functie ingebouwd waarbij na 1 uur een melding wordt gegeven dat het gesprek een uur heeft geduurd. Het geeft je de aanleiding om een call op tijd te beëindigen en zo je werk efficiënt te houden.

Andere nieuwe functies zijn het filteren op ongelezen berichten, meldingen van nieuwe deelnemers worden nu samengevoegd, voortaan kun je gebruik maken van opmaak mogelijkheden in de chats, vermeld acties in de chat met het woord "todo" of "task" voorafgaand aan de actie dan krijg je na het beëindigen van de chat een complete takenlijst en een nieuwe zoekbalk voor het zoeken naar publieke gesprekken.

En verder

  • SmartPicker is weer uitgebreid met nieuwe mogelijkheden zoals het maken van een snelle schets
  • Contact zoeken door te klikken op de avatar/icoon van een gebruiker is op steeds meer plekken mogelijk, zo kom je snel in contact via Talk of Mail.
  • Bij het aanmaken van een Talk ruimte via een agenda afspraak worden nu ook de titel en de omschrijving voor de Talk ruimte ingevuld. Deze worden overgenomen uit de agenda afspraak. Verder worden de genodigden toegevoegd als deelnemers aan de Talk ruimte.
  • In de Mail app wordt spam nu automatisch in de spam map geplaatst en kun je verwijderde bestanden automatisch na een ingesteld aantal dagen definitief uit de prullenbak laten verwijderen.
  • Met de Deck Card Picker kun je nu eenvoudig vanuit Talk, Office, Notes en meer plekken een Deck kaart aanmaken via deze nieuwe Smart Picker.
  • Mobiele clients - editing on the go!

Lees de Nextcloud Blog voor alle informatie, kijk de hele video terug met de aankondiging van Hub 6 (of via YouTube) en de feature video's.