In het Nextcloud expertisecentrum vind je nieuws, informatie en tips & tricks

Nextcloud Expertisecentrum

Jij wilt online samenwerken met de zekerheid van offline privacy, alle bestanden terugvinden op één plek, super snel veel én grote bestanden delen, en je data de baas te blijven.

Ontmoet Nextcloud, dé oplossing.

Recente Nextcloud versies

  • Opgedeeld in de blokken Nextcloud Files, Talk, Groupware en Office hield Nextcloud op 30 november een nieuwe product lancering. Het is de derde nieuwe versie van Nextcloud in 2021. Door de grote hoeveelheid veranderingen en toevoegingen heeft deze versie de naam "Nextcloud Hub II".

    Hieronder de opsomming van een aantal veranderingen.

    Nextcloud Files

    • Verrijk je profiel met meer informatie over jezelf
    • De desktop, Android en iPhone app zijn uitgebreid met extra deelmogelijkheden
    • Beheer je een grote Nextcloud omgeving? Dan kun je nu admin functies delegeren aan andere gebruikers. Je kunt groepen of gebruikers toegang geven tot specifieke beheerinstellingen
    • Opnieuw is er gewerkt aan het sneller maken van file uploads. Je kunt vanaf deze versie een bulk upload doen. Hiermee upload je meerdere bestanden in 1 upload actie via de desktop app.

    Nextcloud Groupware

    De apps Mail, Contacten, Agenda en Deck vormen tezamen Nextcloud Groupware.

    • De mail heeft een aantal kleine kleine verbeteringen en nieuwe functies gekregen
    • Via de Agenda is het nu mogelijk om een afspraak te laten maken. Je kunt in de agenda blokken markeren. Binnen deze blokken kunnen afspraken ingepland worden. Vervolgens deel je een link met je klanten of website bezoekers. Via deze link kunnen zij zelfstandig een afspraak met je inplannen.

    Nextcloud Talk

    • Bij het starten van een call krijg je voortaan eerst het instellingen scherm te zien voor geluid en video. Erg handig omdat je er nu bij aanvang op wordt geattendeerd om dit goed in te stellen.
    • Je kunt de achtergrond vervagen. Wat achter je te zien is zo minder goed zichtbaar. Met het oog op de privacy een erg fijne toevoeging.
    • De moderator van een call heeft nu meer mogelijkheden om de toegang tot de call goed te begeleiden. Er een aantal kleine uitbreidingen gedaan aan de lobby functie. Een van de aanpassingen is dat je bepaalde deelnemers alvast naar binnen kunt laten. Verder kun je aangeven of een deelnemer opties als de microfoon, camera en scherm delen mag gebruiken. Met het oog op een webinar waarin de meeste deelnemers alleen luisteren erg handig.

    Nextcloud Office

    In deze nieuwe versie is Nextcloud Office geïntroduceerd. Een Office variant die volledig gebaseerd is op Collabora, maar de naam Nextcloud Office heeft gekregen. Daarmee laat Nextcloud zien dat ze de integratie met Collabora vol aangaan. Collabora is naadloos samengevoegd met Nextcloud. Voorheen was duidelijk te zien dat je met 2 verschillende applicaties hebt te maken die samenwerken. Nu is Collabora volledig onderdeel geworden van Nextcloud.

    Nextcloud laat hiermee zien dat ze de voorkeur geven aan Collabora. Naast Collabora heeft Nextcloud integraties met OnlyOffice, Microsoft Online Server en Hancom. Deze integraties blijven gewoon bestaan.

    Een decentrale cloud

    Tot slot vertelde Frank Karlitschek (de oprichter van Nextcloud) over de reden waarom hij ooit gestart is met Nextcloud (voorheen Owncloud).

    • Tegelijk met deze nieuwe versie heeft Nextcloud ook nieuwe mogelijkheden gekregen om Nextcloud lokaal thuis of op kantoor te hosten. Daarvoor is het eenvoudiger gemaakt om Nextcloud te installeren, Nextcloud biedt nu een all-in-one pakket waarmee je snel en eenvoudig Nextcloud kunt installeren. Overigens is enige technische kennis hierbij nog steeds wel nodig.
    • Recentelijk heeft Nextcloud de mogelijkheid voor een backup geïntroduceerd. Hiermee kun je op verschillende manieren een backup maken. Je kunt de backup naar een andere Nextcloud omgeving zetten of op een externe data opslag. Daarbij is het mogelijk om de data geencrypt op te slaan en daarmee dus beveiligd tegen inzage door anderen.
    • Tot slot is in Nextcloud de ondersteuning voor Solid toegevoegd. Solid is opgericht door de bedenker van het World Wide Web. Dit project is erop gericht om het internet meer decentraal te maken. Belangrijkste drijfveer hierbij is dat je zelf in controle bent over je data. Je beslist zelf waar je data staat én wie er bij kan.


    Al met al een prachtige nieuwe Nextcloud release!


    Ben je benieuwd naar de aankondiging, bekijk dan hier de volledige video inclusief een Q&A na afloop.
    Wil je de veranderingen in meer detail lezen, lees dan de blog op de website van Nextcloud.

  • Met versie 22 bewijst Nextcloud opnieuw dat ze vol inzetten op diepe integratie van de verschillende functies. Met de mogelijkheid voor digitale ondertekening van documenten en de "approval" workflow voegt Nextcloud een 2-tal zakelijke toepassingen toe. Deze functies ontbraken tot nu toe, maar worden veel toegepast bij organisaties.

    Een andere interessante toevoeging is de mogelijkheid voor gebruikers om gebruikersgroepen aan te maken. Deze functionaliteit bestond al onder de naam "Circles", maar is nu als functionaliteit toegevoegd aan de standaard set van apps binnen Nextcloud. Circles is nu terug te vinden in de "Contacten" app. Met deze app kun je contacten beheren, je eigen persoonlijke groepen aanmaken en daarnaast nu ook gebruikersgroepen.

    Release 22 brengt daarnaast weer veel kleine verbeteringen en samenwerkingsmogelijkheden in onder andere de Talk, Deck, Agenda en Mail apps.

    Je kunt de volledige release nalezen via deze link op de website van Nextcloud.

    Met functies als het opnemen van een geluidsfragment, delen van je locatie en contactpersonen kan Talk eindelijk Whatsapp gaan vervangen voor chats binnen je organisatie. Meer informatie over de nieuwe versie van Talk is te vinden via deze link.

  • Tijdens een online live meeting is Nextcloud 21 gepresenteerd. In deze versie is veel aandacht besteed aan performance optimalisaties, het sneller laden van diverse onderdelen. Bijvoorbeeld bij het laden van bestanden en het ontvangen van meldingen. Verder zijn er in veel apps verbeteringen aangebracht zoals het gebruik van templates voor office documenten, de mogelijk voor de "hand opsteken" in Talk en drag 'n drop ondersteuning in de Mail app. In het kader van online samenwerken is de whiteboard app toegevoegd. Deze volledig nieuwe functionaliteit biedt de mogelijkheid om op een gemakkelijke manier aantekeningen te maken voor jezelf of tijdens een videocall. Waar je in een fysieke meeting een whiteboard voor zou gebruiken, is deze app nu digitaal te gebruiken.

    Op de website van Nextcloud staat de update uitgebreid beschreven, kijk daarvoor op https://nextcloud.com/blog/nextcloud-hub-21-out-with-up-to-10x-better-performance-whiteboard-and-more-collaboration-features/

  • 3 en 4 oktober was de jaarlijkse Nextcloud conferentie, deze keer online vanwege Corona. Tijdens de openingskeynote werd Nextcloud versie 20 gepresenteerd. Versie 20 brengt wederom een aantal mooie nieuwe uitbreidingen.

    • dashboard; bij het openen van Nextcloud zie je voortaan een Dashboard met actuele meldingen. Je kunt zelf bepalen wat je in het dashboard wilt zien
    • voortaan kun je een status instellen (ben je online, offline of ergens druk mee?) zodat iedereen weet of je beschikbaar bent
    • de zoekfunctie is geoptimaliseerd en doorzoekt nu in alle onderdelen van Nextcloud. Je krijgt een lijst van zoekresultaten onderverdeeld in files, apps, etc.
    • in Nextcloud Talk is een bridge functie toegevoegd. Deze zorgt ervoor dat je vanuit Talk o.a. kunt chatten met mensen die in Teams of Slack werken.
    • in het verlengde van de bridge functie zijn er ook integraties gemaakt met andere platformen zoals Google, Jira en Moodle
    • en daarnaast weer veel andere kleine uitbreidingen aan o.a. de Mail, Kalender en Files apps

    Voor een volledig overzicht kijk op: https://nextcloud.com/blog/nextcloud-hub-20-debuts-dashboard-unifies-search-and-notifications-integrates-with-other-technologies/

  • Versie 19 is uitgekomen in de "Corona tijd" en daarom gericht op het thuiswerken. Nextcloud kan bij uitstek goed ingezet worden bij het thuiswerken. Je documenten staan centraal opgeslagen en vanuit huis kun je daar eenvoudig bij. Juist in die situatie kun je de samenwerkings mogelijkheden van het platform zoals Online Office en het delen van bestanden tot het uiterste benutten.

    Deze versie brengt onder andere de volgende nieuwe mogelijkheden in je thuiskantoor:

    • inloggen zonder wachtwoord; door het aansluiten van een usb-stick op je computer ben je automatisch ingelogd
    • uitbreidingen op de beveiliging, zoals:
      • automatisch uitloggen (optioneel)
      • beperkingen op hergebruik van het wachtwoord
      • bij teveel foutieve inlogpogingen wordt je account geblokkeerd
      • beperkte geldigheid van een wachtwoord, daarna moet het wachtwoord worden gewijzigd
    • nieuwe versie van Nextcloud Talk, versie 9
      • verbeteringen in de kwaliteit van het gesprek
      • het grid-view is toegevoegd, waardoor je beter in beeld hebt met wie je aan het bellen bent
      • eenvoudiger bestanden delen via Talk tijdens een gesprek
      • je kunt nu met meer mensen tegelijk een gesprek voeren
    • en nog veel meer, voor een compleet overzicht kijk op https://nextcloud.com/blog/nextcloud-hub-brings-productivity-to-home-office
  • Op 17 januari stond er een aankondiging gepland van Nextcloud met bijzonder nieuws! Nextcloud gaat voortaan verder onder de naam Nextcloud Hub. De afgelopen jaren was al veel werk verzet om van Nextcloud een online samenwerkingsplatform te maken en niet alleen een file sync/share systeem. Maar vanaf versie 18 worden de (core) apps veel meer met elkaar geïntegreerd, dat is ook reden voor de naamswijziging.

    Het integreren van de apps biedt nog meer gemak en overzicht. Hieronder een aantal vernieuwingen in Nextcloud 18:

    • Files biedt nu meer gebruiksgemak, de mogelijkheid om bestanden over te zetten naar een andere gebruiker en een bestand te "locken" op het moment dat je er offline mee aan het werk bent
    • De Flow app geeft de mogelijkheid om zaken te automatiseren. Zo kun je bijvoorbeeld automatisch een bestand laten omzetten naar pdf of een notificatie sturen als een bestand gewijzigd is
    • OnlyOffice is voortaan als Online Office standaard beschikbaar binnen Nextcloud
    • De Foto's, Kalender, Mail en Talk app zijn sterk verbeterd en vernieuwd

    Voor het volledige overzicht van veranderingen kun je kijken op https://nextcloud.com/blog/the-new-standard-in-on-premises-team-collaboration-nextcloud-hub/

Uitgelicht

  • Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwtjes, feitjes over Nextcloud of in een groep Nextcloud gebruikers vragen kunnen stellen?

    Meld je dan aan bij de LinkedIn groep "Nextcloud(ers) in Nederland".

    Ben je aangemeld, maak je zelf kenbaar en laat weten welke vraag je hebt of waar je meer over zou willen weten.

    Alleen meelezen mag natuurlijk ook 😉

  • Het zat er al een tijdje aan te komen, maar op 18 augustus 2020 is de E2EE (End-to-End encryptie) beschikbaar gekomen. Het is nu mogelijk om je data encrypted op te slaan. Je kunt op basis van een map aangeven dat je deze wilt encrypten. De data wordt dan ge-encrypt waarbij de sleutel lokaal op je apparaat wordt opgeslagen. Je kunt deze encrypted data vervolgens alleen nog raadplegen via de ingestelde apparaten.

    Op dit moment is het niet mogelijk om de encrypted data te delen met anderen (via een deellink), daar wordt wel aan gewerkt.

    Lees hier de uitgekomen blog over de encryptie of kijk op de Encryptie pagina van Nextcloud voor uitgebreide informatie over de werking.

  • Je ziet het vaak voorbij komen, een online formulier of enquete die je kunt invullen. Geheel digitaal, papier en pen is niet nodig. Nextcloud heeft ook hier inmiddels een app voor beschikbaar.

    Met de Forms app kun je zelf formulieren maken en bepalen voor wie dit formulier beschikbaar is. Zet je het open voor iedereen (via een link) of beperk je het tot gebruikers van je Nextcloud instantie?

    Uiteraard wordt ook alle ingevulde data opgeslagen in je eigen cloud. Je kunt de data verzamelen door een csv export te maken, zodat je het in een spreadsheet kunt bekijken en verder verwerken.

    Voor meer info kijk je op de website van Nextcloud of vraag een gratis demo aan!

  • Als je veel gebruik maakt van Outlook is deze add-in interessant. Deze add-in zorgt ervoor dat je bijlagen niet meer fysiek hoeft toe te voegen aan je e-mails.

    Je kiest de bestanden van je Nextcloud omgeving die je wilt toevoegen en vervolgens worden deze door middel van een link toegevoegd aan je e-mail. De ontvanger kan door op de link te klikken de bestanden bekijken.

    Dit zorgt ervoor dat bestanden op een veilige manier verstuurd kunnen worden via e-mail, ook wel secure mail genoemd.

    Lees de blog op de Nextcloud website voor meer informatie

  • Wil je klanten zelf hun afspraken laten inplannen? Nextcloud biedt sinds kort de Afspraken app. Je kunt blokken instellen waar binnen afspraken mogen worden ingepland. De klant kan vervolgens via een link (die je bijvoorbeeld aanbiedt op je website) de afspraak inplannen.

    Voor meer informatie, kijk op de website van de ontwikkelaar.

Voor wie

  • Werken zonder papier is efficiënt, overzichtelijk, toegankelijk en duurzaam. Hoe slim is dat? Samen met Nextcloud in de cloud aan het werk zijn, betekent dat alle documenten in een duidelijke structuur en op een overzichtelijke en veilige plek zijn opgeslagen.

    Lees meer over papierloos werken met Nextcloud

Veel gestelde vragen

  • Nextcloud is de online opslaglocatie van je data. Dit betekent dat je er vanaf ieder apparaat (laptop, pc, telefoon, tablet, etc.) bij kunt. Voor ieder apparaat is er een app te installeren zodat je toegang hebt tot je eigen data.

    Naast de opslag, synchronisatie en het delen van data biedt Nextcloud nog veel meer functionaliteit in het kader van online samenwerken. Op de pagina met Functies vind je een overzicht van een deel van de mogelijkheden.

  • Vanaf ieder apparaat kun je bij je data, omdat het online opgeslagen is.

    Werk je graag alleen in de webbrowser zodat je data niet op een apparaat opgeslagen hoeft te worden dan kan dat. Werk je liever (offline) op je pc/laptop, dat is ook geen probleem. Iedere keer als je een bestand gewijzigd hebt wordt dit direct bijgewerkt in de centrale opslaglocatie. Zo heb je altijd op alle apparaten de actuele versie bij de hand!

    Ben je geïnteresseerd maar wil je eerst graag meer weten, kijk dan op https://nextcloud.com of vraag een demo aan!

  • Je kunt Nextcloud qua functionaliteit vergelijken met de (public) clouds zoals Microsoft, Google en Dropbox die leveren. Het belangrijkste verschil is echter dat je met Nextcloud exact weet waar je data staat én wie er bij kan. Je privacy is daarmee beter geborgd.

    Voor organisaties die twijfelen of ze hun data in "de cloud" willen zetten is de stap gemakkelijker te maken, omdat het letterlijk dichterbij huis blijft en je weet wie je data beheerd. Voor de opslag van de data werkt DataCave samen met The Good Cloud.

    DataCave zorgt voor het advies, de implementatie en ondersteuning. The Good Cloud draagt zorg voor het technische beheer, updates en de hosting.

  • Tegenwoordig werken veel organisaties online. Dat biedt onder andere het voordeel dat je onafhankelijk bent van locatie en apparaat. Nextcloud voorziet in veel verschillende functionaliteiten (apps) die van pas komen bij het online samenwerken.

    Denk bijvoorbeeld aan de opslag en het delen van data, maar ook het vastleggen van aantekeningen(Notes) of het bijhouden van activiteiten die uitgevoerd moeten worden binnen een bepaald project(Deck/Task).

    Nextcloud biedt ook een Online Office applicatie. Je kunt dan vanuit je webbrowser werken aan tekst documenten en spreadsheets. Dit kan alleen of tegelijk met meerdere mensen.

    Wil je snel met elkaar communiceren via chat, spraak of video, ook daarvoor biedt Nextcloud een applicatie(Talk).

    Wil je meer weten? Kijk bij de Functies of maak een afspraak voor een demo.

  • Maak je gebruik van Nextcloud en loop je aan tegen vragen, problemen of heb je een verzoek voor wijziging of nieuwe functionaliteit? Je kunt daarvoor op verschillende plekken terecht.

    Om te beginnen kun je uiteraard contact opnemen met DataCave, DataCave helpt je graag en kan je waar nodig doorverwijzen. Wil je het liever zelf oppakken dan kun je terecht op het gebruikersforum van Nextcloud, waar je kunt kijken in bestaande discussies of zelf een discussie kunt starten.

    Nextcloud is een open source product, dat betekent dat iedere programmeur wijzigingen kan aanbrengen aan de software. Daardoor is er een grote groep aan programmeurs, waar je vaak ook direct mee in contact kunt komen. Ben je wat technischer ingesteld en/of heb je een verzoek voor een wijziging of nieuwe functionaliteit? Dan kun je daarvoor terecht bij Github, daarin werken de programmeurs van de apps.